Selecteer een pagina

Abraham Maslow heeft in de vorige eeuw de behoeftepiramide ontwikkeld voor de mens. Maslow stelde dat elk levend wezen dezelfde behoeftes nastreeft. Wanneer aan een behoefte voldaan is schuift het individu op naar een volgend niveau. Wanneer een trap ontbreekt of wegvalt zal het individu opnieuw aan deze behoefte moeten voldoen alvorens verder te kunnen stijgen. Het is niet mogelijk om bepaalde niveaus over te slaan.

Deze piramide is opgebouwd uit 5 fases:

  • Lichamelijke behoeften
  • Veiligheid en zekerheid
  • Behoefte aan sociaal contact
  • Erkenning en waardering
  • Ontwikkeling

Later kwam er nog een 6e bij:

  • Zingeving

Hier volgt een korte omschrijving van de verschillende niveaus,

Lichamelijke behoeften
Dit zijn de eerste levensbehoeften van de mens, zoals drinken, eten, slaap, beweging, ontspanning en ademen.

Veiligheid en zekerheid

Voor het invullen van veiligheidsbehoeften gaan we als individu op zoek naar zekerheid in de vorm van: onderdak, kleding (bescherming van het lichaam) of financiële zekerheid (werk, sparen).

Behoefte aan sociaal contact

Dit zijn de behoeften aan liefde, familie, gezin, vriendschap en persoonlijke of zakelijke relaties.

Erkenning en waardering

Men gaat in deze fase op zoek naar ruimte om aanvaard te worden door anderen, en respect af te dwingen.

Zelfontplooiing

Wanneer we als mens deze fase bereiken, wil dit zeggen dat alle voorgaande fases zijn bevredigd, en dat we nu de ruimte hebben gevonden om ons verder te ontwikkelen als mens. Dit kan bijvoorbeeld door het lezen van boeken, te studeren, maar ook door het delen van opgedane kennis met anderen.

Zingeving

Dit overstijgt het eigen belang en hiermee wordt bedoeld dat de mens zich inzet voor het belang van een ander.

De business behoeftepiramide van ondernemers

Er zijn al tal van varianten op de piramide van Maslow gemaakt. Berkel Finance heeft ook een variant gemaakt, deze is geïnspireerd op de variant van Mike Michalowicz. En bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Omzet
  • Winst
  • Opschalen
  • Impact
  • Nalatenschap

Omzet

Als de ondernemer geen betalende klanten kan vinden voor zijn product of dienst, dan is hij in feite een hobbyist. Omzet is de eerste levensbehoefte van een onderneming. Het is als ware de zuurstof van het bedrijf. Omzet brengt een geldstroom op gang, waarmee leveranciers kunnen worden betaald en niet onbelangrijk ook het salaris van de ondernemer.

In deze fase is de ondernemer bezig met:

  • Het bereiken van prospects
  • Prospects omzetten in betalende klanten

Winst

De volgende stap is winst. Het is goed om de definitie van winst helder te hebben. In algemeenheid is dit omzet -/- kosten. Maar voor ondernemers met een eenmanszaak of v.o.f. gaat dit niet op. Hier is de formule: omzet -/- kosten -/- salaris van de ondernemer(s). In veel gevallen zien we dat het salaris de sluitpost is. De volledige winst gaat op aan het salaris van de ondernemer. Het risico hiervan is dat de onderneming niet kan groeien óf dat de ondernemer een groot deel van zijn salaris ziet verdampen aan investeringen.

Als de onderneming echte winst kan maken met goede marges dan kan de ondernemer een buffer opbouwen en investeren. Zo kan de onderneming stabiliteit creëren.

In deze fase is de ondernemer bezig met:

  • Goede marges maken voor de producten of diensten
  • Elimineren van overbodige kosten
  • Verminderen van schulden
  • Het opbouwen van een buffer
  • Grip krijgen op de geldstroom

Opschalen

In deze fase gaat de ondernemer de activiteiten opschalen, de omzet wordt hiermee groter, alsmede de winst. De onderneming wordt minder afhankelijk van de tijd van de ondernemer. De onderneming zet in op effectiviteit, de ondernemer besteed zaken uit aan een VA, personeel of collega ondernemer.

In deze fase is de ondernemer bezig met:

  • Delegeren van taken
  • Elimineren van niet declarabel werk
  • Investeren in groei van de omzet en vergroten van winst

Omgeving

De voorgaande drie niveaus (omzet, winst en opschalen) zijn gericht op de onderneming. De aandacht is gevestigd van “van buiten naar binnen”, de omgeving bestaande uit klanten, personeel, leveranciers, tijd, know-how, etc. staan in teken van de onderneming.

In de volgende twee niveaus (impact en nalatenschap) is dit omgedraaid, de onderneming staat in dienst van de omgeving. De focus wordt verlegd naar “van binnen naar buiten”.

Impact

Doordat de focus wordt verlegd naar “van binnen naar buiten” staat deze fase in het teken van verandering. De ondernemer verkoopt producten of diensten die impact hebben op de omgeving. De ondernemer zet zich in voor de omgeving, het personeel, wel en wee van de klant en leverancier, de maatschappij en milieuaspecten en ga zo maar door.

In deze fase is de ondernemer bezig met:

  • Transformeren
  • Waarde toevoegen aan product of dienst
  • Motiveren van de missie
  • Netwerk vergroten

Nalatenschap

Tot slot de laatste fase: het nalatenschap. De ondernemer gaat uit van diens eigen kracht en kan voorzien in de behoefte van de onderneming en de veranderende behoefte van de omgeving. In deze fase staat continueren centraal. De omgeving veranderd en de vraag veranderd, hier moet de ondernemer flexibel op in springen. Hierdoor kan de onderneming generaties overleven.

In deze fase is de ondernemer bezig met:

  • Ontwikkelen van leiderschap
  • Verzamelen van ambassadeurs
  • Langetermijn visie
  • Overnames

Helaas zien we vaak dat ondernemingen blijven hangen op niveau twee; Winst. Met daarbij de kanttekening dat winst niet de echte winst is, omdat dit in feite hun salaris is. Hierdoor zijn veel ondernemers druk bezig met hun onderneming. Zij hebben hierdoor geen oog voor hun omgeving en ze lopen zichzelf voorbij. Met velerlei gevolgen:

  • Stress; dit gaat ten koste van hun gezondheid,
  • Onzekerheid over hun financiële zekerheid,
  • Een kleine sociale kring,
  • Ze voelen zich niet gewaardeerd en schamen zich
  • Ze hebben geen middelen om zich verder te ontwikkelen

Merkt u het…? De behoeftepiramide van Maslow

Met MaakMeerWinst.nl helpen we ondernemers hun onderneming groeien naar een serieus bedrijf. Waarmee zij impact kunnen maken op zichzelf en hun (in)directe omgeving.

Hoe ik dit doe…? Klik hier.